Helg, ångest och mindfulness

Oj,oj,oj. Mitt i en lång helg då året är som mörkast. Kommer ångesten krypande? Visserligen är julen avklarad, klapparna bytta och julmaten nästan slut. Då är det dags att ladda inför nästa event, nyårsafton. Den har nästan lika många “ska” och “måsten” som julen. Man “ska” vara glittrande, underhållande och ha roligt. Träffa vänner, avge löften om ett bättre liv nästa år osv, osv. Tillhör du den skara som får ångest inför alla krav och förväntningar, och ångest för dagen efter när allt inte blev som det var tänkt?

eller

Använder du din lediga tid till att göra sådant som du längtat efter och som ger dig energi och gör dig glad? Vågar du utmana dina egna “måsten” och avstå från de som inte gör dig gott? För den här tiden på året kan också användas till att träna på din medvetna närvaro, din mindfulness. Det kan handla om att gå på promenad och lägga märke till is-halka, duggregn och mörker för att sedan komma in till ett varmt hem och läsa en god bok eller umgås med barnen. Varför inte ta en stund i soffan och fundera på det som varit bra med året som gått och som du vill försöka behålla in i nästa år? Det tänker jag göra.