3 tecken på ätstörning

En ätstörning kan vara på flera olika sätt: du äter för lite (anorexi), du hetsäter för mycket och ofta kräks du upp maten (bulemi), du hetsäter (äter jättemycket under en period), eller du gör allt för att vara sund men tränar för mycket och äter för lite (ortorexi). Det vanligaste, särskilt bland unga tjejer, är att man äter för lite. Även killar kan drabbas men det är inte alls lika vanligt. Jag skriver drabbas för om man inte försöker hejda sig i tid så blir ätstörningen en sjukdom. Jag hade en kompis på gymnasiet som dog i anorexi. Idag har ätstörningar mycket mer uppmärksamhet än tidigare och det är lättare att få hjälp.

1. En stor del av ditt liv snurrar runt mat

Det kanske började med att du testade en bantningsmetod som ni pratade om i klassen. Du gick ner i vikt men sedan la du på dig allt igen. Då prövade du en annan metod och snart blev du otroligt duktig på hur mycket kalorier olika matvaror innehåller och hur mycket du behöver träna för att bli av med dom. Eller så äter du oregelbundet, du hoppar över måltider men sedan när ingen ser äter du jättemycket av sån’t du bestämt dig för att du inte får äta. Varje gång du ätit och känner dig mätt så får du dåligt samvete. Lindring får du genom att kräkas eller träna eller äta mindre. Måltiderna är jättestressande och ändå tänker du bara på vad du får och inte får äta. Helst sitter du ensam och äter, riktigt långsamt.

2. En annan stor del snurrar runt din vikt.

Du tycker det är jätteviktigt hur din kropp ser ut och är rädd för att bli tjock. Du går ner i vikt och varje gång du väger dig och har gått ner ännu lite mer så känner du dig nöjd. För du vill inte se tjock ut och det är du (och badrumsvågen) som avgör om du är tjock eller inte, vad andra säger spelar ingen roll, du bryr dig inte om ifall andra säger att du är smaaaal. Till slut använder du löst sittande och stora kläder för att slippa få kommentarer om hur du ser ut. Det betyder också att om du råkat äta lite för mycket och vågen visar en liten uppgång så försöker du att kompensera genom att träna mer eller äta ännu mindre, du måste helt enkelt tillbaka till samma vikt, helst lägre. För du kan inte bli tillräckligt smal, enligt ditt sätt att se.

3 Det är svårt med koncentrationen

Tankar går långsammare och ibland blir du irriterad för att det inte går lika lätt att lära sig saker som förut. Då anstränger du dig ännu mer. Pluggar längre på kvällarna/nätterna eller jobbar över för att få klart. Du mår dåligt, tycker du är värdelös, och försöker dämpa genom att åtminstone kontrollera din hunger eller träna lite extra. Kontrollräknar kalorierna du fått i dig idag osv.

Det kan ta ganska lång tid innan tecknen blir så tydliga som jag beskrivit. Ibland kommer det nästan omärkligt och sedan upptäcker du en dag att detta faktiskt stämmer rätt bra på dig och ditt liv just nu. Även om du bara är i början och tycker att du kan kontrollera din viktnedgång och avbryta den när som helst, sök hellre hjälp för tidigt än för sent. OM du är på väg att utveckla en ätstörning eller redan har en, så är det lättare att bryta mönster ju tidigare du börjar.